Νέος βρεφονηπιακός σταθμός του δήμου Γλυφάδας

Category
Σχολικοί Κήποι

Στόχος   της  παρούσας  μελέτης είναι η δημιουργία ενός  σχολείου που θα αποτελέσει πρότυπο περιβαλλοντικής διαδραστικότητας, που τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν, να εξερευνήσουν, να  συνδεθούν με φυσικά στοιχεία, να τα παρατηρήσουν, να πάρουν υλικό από αυτά, να ανακαλύψουν την χρηστική αξία ενός φυτού που δίνει καρπούς, αλλά και ενός άλλου που μπορεί να μη δίνει αλλά η σημασία του μπορεί να είναι εξίσου σημαντική.

Βασική κατεύθυνση για την επιλογή των ειδών αποτελεί η καταλληλότητα τους για φύτευση σε σχολεία, η καλύτερη προσαρμογή των φυτεύσεων στο έργο, στις ελληνικές βιοκλιματικές συνθήκες και στις λειτουργικές απαιτήσεις στο σύνολο και κατά ενότητα δραστηριοτήτων.

ΑΡΧΕΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Oι προτάσεις φύτευσης  εναρμονίζονται με  τις εξής αρχές:

  • Σωστή αναλογία φυλλοβόλων και αειθαλών δέντρων και θάμνων και κατά πλειονότητα αειθαλή.
  • Προσαρμοστικότητα του φυτικού υλικού στη συγκεκριμένη ζώνη βλάστησης καθώς και στο ευρύτερο περιβάλλον της περιοχής.
  • Μειωμένες απαιτήσεις κατά το δυνατόν των επιλεγμένων ειδών σε νερό και εργασίες συντήρησης.
  • Κάλυψη εκπαιδευτικών αναγκών σε περίπτωση ενασχόλησης των παιδιών με τον κήπο
  • Ποικιλομορφία στην εποχή άνθησης (σημασία στο χρώμα των ανθέων, στην υφή του φυλλώματος κ.τ.λ.). Παρουσία χρωμάτων μέσω του εποχιακού φυλλώματος και μέσω της ανθοφορίας τους. Η ιδιαίτερη μορφή των ειδών. Το άρωμά τους (αρωματικά φυτά).
  • Χρήση ειδών της ελληνικής χλωρίδας. Προσαρμογή στο μικροκλίμα της περιοχής, επιλογή ιθαγενούς φυτικού υλικού (ενδημικών ειδών ή ειδών προσαρμοσμένων στις τοπικές συνθήκες).
  • Τέλος, η επιλογή και τοποθέτηση των φυτικών ειδών θα γίνει με βάση το λειτουργικό σκοπό που πρόκειται να ικανοποιήσουν (σκίαση, στοιχεία θέας, οριοθέτηση, απόκρυψη, διακοσμητική φύτευση κ.τ.λ.).

Επίσης λήφθησαν υπόψη τα εξής:

  • Οι υφιστάμενες κλιματικές συνθήκες του χώρου μελέτης.
  • Το υφιστάμενο χωροταξικό και περιβαλλοντικό πλαίσιο της περιοχής.
  • Ο εξελισσόμενος χαρακτήρας της περιοχής
  • Η οικονομικότητα των λύσεων.
  • Η λειτουργικότητα των χώρων

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΦΥΤΟΤΕΧΝΙΚΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

Οι φυτεύσεις στον περιβάλλοντα χώρο αντιμετωπίζονται ενιαία ακολουθούν τις γραμμές των κτηρίων και χαρακτηρίζονται από φυσικότητα μιας και τα είδη εισχωρούν το ένα μέσα στο άλλο, οι  όγκοι εναλλάσσονται αρμονικά και οι συνθέσεις δημιουργούν ισοοροπημένη αίσθηση στο χώρο.

 Η φύτευση   παρεμποδίζει ή  καθορίζει κινήσεις σε ολόκληρη την επιφάνεια του κήπου. Η βλάστηση χαμηλώνει και τοποθετείται στο επίπεδο κίνησης των παιδιών.

Η προτεινόμενη φυτοτεχνική σύνθεση εναλλάσσει  μορφές χαμηλού (θάμνοι έως 40-60εκ.) και υψηλού πρασίνου (2μ.-3μ.) που σε συνδυασμό με τις  επιφάνειες εδαφοκάλυψης με ποώδη, δημιουργεί χώρους και οπτικές. Προτείνονται περιοχές καλυμμένες με ψηλά πλατύφυλλα φυλλοβόλα δένδρα για δημιουργία σκιάς κατά τους θερινούς μήνες, καθώς και ανοικτοί χώροι με πατημένο χώμα πχ. παιδική χαρά,  για ελεύθερη κίνηση.

Η κατανομή της φύτευσης είναι τέτοια ώστε να επιτυγχάνεται ο επαρκής ηλιασμός του χώρου κατά τη χειμερινή περίοδο και ο επιτυχής σκιασμός κατά τη θερινή περίοδο αντίστοιχα, με αποτέλεσμα τη βελτιστοποίηση των συνθηκών διαμονής.  Τα φυτικά είδη ομαδοποιούνται για να κάνουν πιο ισχυρή την παρουσία τους και για να συντηρούνται και πιο εύκολα.

Ομάδα μελέτης

Αρχιτεκτονική μελέτη: Σταύρος Δενδρινός – Λένα Μπουλαματζή

Φυτοτεχνική μελέτη Σταυρούλα Κατσογιάννη